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11장 의롭다 하심(칭의)에 대하여

  1. 하나님은 효과적으로 부르시는 자들을 또한 값없이 의롭다 하시는데,1) 그들에게 의를 주입하시는 것이 아니라, 그들의 죄를 용서하시고 그들의 인격을 의롭다고 간주하시고 인정하시는 것이다. 이것은 그들 안에 있는 어떠한 노력의 결과나 그들이 행한 일 때문이 아니라, 오직 그리스도 때문이다. 또한 믿음 자체, 즉 믿음의 행위나 다른 어떠한 복음적인 순종을 그들에게 의로 전가하시는 것이 아니라, 그리스도의 순종과 배상을 그들에게 전가하시는 것인데,2) 그들은 믿음에 의해 그분과 그분의 의를 받아들이고 의지할 수 있다. 이 믿음은 그들 자신에게서 나오는 것이 아니고, 하나님의 선물이다.3)

    Those whom God effectually calls, He also freely justifies;[1] not by infusing righteousness into them, but by pardoning their sins, and by accounting and accepting their persons as righteous; not for any thing wrought in them, or done by them, but for Christ's sake alone; nor by imputing faith itself, the act of believing, or any other evangelical obedience to them, as their righteousness; but by imputing the obedience and satisfaction of Christ unto them,[2] they receiving and resting on Him and His righteousness by faith; which faith they have not of themselves, it is the gift of God.[3]

  2. 이렇게 그리스도와 그분의 의를 받아들이고 의지하는 믿음은 의롭다 하심을 얻는 유일한 수단이다.4) 그러나 그것은 의롭다 하심을 얻은 개인에게 홀로 있는 것이 아니라, 항상 모든 다른 구원하시는 은혜들을 동반하며, 죽은 믿음이 아니라, 사랑으로 역사한다.5)

    Faith, thus receiving and resting on Christ and His righteousness, is the alone instrument of justification:[4] yet is it not alone in the person justified, but is ever accompanied with all other saving graces, and is no dead faith, but works by love.[5]

  3. 그리스도는 자기의 순종과 죽으심으로 이렇게 의롭다 하심을 얻는 모든 자들의 빚을 완전히 갚아주시고, 그들을 대신하여 자기 아버지의 공의에 합당하고 실질적이고 완전한 배상을 이행하셨다.6) 그러나 그분은 성부에 의하여 그들에게 주신 바 되었고,7) 그분의 순종과 배상은 그들 대신에 용인되었으며,8) 둘 다 값없이 주셨고, 그들에게는 아무런 취할 바가 없으므로, 그들을 의롭다 하심은 오직 값없이 주시는 은혜이다.9) 그러므로 하나님의 엄중한 공의와 풍성한 은혜 둘 다 죄인들을 의롭다 하심 안에서 영광을 받으실 만하다.10)

    Christ, by His obedience and death, did fully discharge the debt of all those that are thus justified, and did make a proper, real and full satisfaction to His Father's justice in their behalf.[6] Yet, in as much as He was given by the Father for them;[7] and His obedience and satisfaction accepted in their stead;[8] and both, freely, not for any thing in them; their justification is only of free grace;[9] that both the exact justice, and rich grace of God might be glorified in the justification of sinners.[10]

  4. 하나님은 영원 전부터 택하신 모든 자들을 의롭다 하시기로 작정하셨고,11) 그리스도는 때가 차서 그들의 죄를 위하여 죽으시고, 그들을 의롭다 칭하시기 위하여 다시 살아나셨다.12) 그렇지만 성령께서 적당한 때에 실제로 그리스도를 그들에게 적용하실 때까지 그들은 의롭다 하심을 얻지 못한다.13)

    God did, from all eternity, decree to justify all the elect,[11] and Christ did, in the fullness of time, die for their sins, and rise again for their justification:[12] nevertheless, they are not justified, until the Holy Spirit does, in due time, actually apply Christ unto them.[13]

  5. 하나님은 의롭다 하신 자들의 죄들을 계속 용서하신다.14) 그리고 그들은 비록 의롭다 하심을 얻은 상태에서 결코 타락할 수 없을지라도,15) 그들의 죄들로 인하여 하나님의 아버지같은 분노 아래 처할 수 있는데, 그들이 자신을 낮추고, 자신의 죄들을 고백하고, 용서를 구하고, 자신의 믿음과 회개를 새롭게 할 때까지는 그분의 얼굴 빛이 그들에게 회복되지 않는다.16)

    God does continue to forgive the sins of those that are justified;[14] and although they can never fall from the state of justification,[15] yet they may, by their sins, fall under God's fatherly displeasure, and not have the light of His countenance restored unto them, until they humble themselves, confess their sins, beg pardon, and renew their faith and repentance.[16]

  6. 구약 아래에 있던 신자들을 의롭다 하심은 이 모든 점에서 신약 아래에 있는 신자들을 의롭다 하심과 동일하였다.17)

    The justification of believers under the Old Testament was, in all these respects, one and the same with the justification of believers under the New Testament.[17]

번역/편집 : 나쥬니 (www.nazuni.pe.kr)